Internationella dagen mot homofobi

...har jag just lärt mig att det är idag!

Jag älskar sådana dagar! Det roligaste var ändå för ett par år sedan då jag skrev ett sms till en kompis och gratulerade honon på Klamydiadagen.

Hörde att i Östersund finns idag en stor soptunna uppställd, och man kan skriva ner sina fördomar om homosexuella på lappar och slänga sina fördomar i soptunnan, á la Plus. Lite rolig idé. "Nu tar vi din schitfördom och slänger den i tunnan".

Men man undrar ju, ska det egentligen inte vara såna dagar VARJE dag? Varför ska man bara behöva uppmärksammas på att acceptera homosexuella en dag om året? Bara acceptera kvinnors rättigheter en dag om året? Bara uppmärksamma barns värnlöshet en dag om året? Jag menar, måste man dedicera en särskild dag för att folk ska kunna uppmärksamma problem och utanförskap och istället kunna känna empati och tillhörighet? Och varför finns inte internationella mansdagen? Eller är det så att 8 mars (eller är det 9.e?) är internationella kvinnodagen och de övriga 364 är mansdagar?


Puss på er alla vackra, roliga och underbara bögar och flator och ha en underbar dag!
/E.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0