E's lilla dag

Till middag var det grillad kyckling, färskpotatis bortifrån Bonden (ja, han har ett riktigt namn, ett som börjar på R och slutar på oland men i vår familj och vid närmare eftertanke hela bekantskapskretsen heter han liksom Bonden), lite annat smått och gott. Gottast tyckte E, det var cocktailtomaterna. Hon är galen i dem. När middagen var avklarad kom hon tillbaka till bordet, kröp upp i Morfars knä och grabbade tag i tomatskålen. Pulade in en i munnen och åt med andakt. Så tog hon en till och ytterligare en. Jag sa något om att jag tycker det är bra att hon gillar grönsaker. Då poängterade Morfar att tomaten ju inte är en grönsak, utan en rödsak. E flabbade i säkert en hel minut.

Skulle natta E nu ikväll. Gick till sängen, ställde dit ett glas vatten, tog fram favoritsagan just nu; Birger - det lilla storsjöodjuret; och lade mig ner. E började studsa i sängen, vild som en gnu och alldeles stojig. Hon hoppade så att hon var alldeles vimsig och till slut sade jag

- E, lägg dig ner nu, nu ska vi läsa saga.
- Ja mamma, jag ska. Jag var bara så hoppnödig!





/Mammsen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0