Spa i källaren... jag drömmer...

Visionen:

Jag skulle, som jag kanske skrivit förr, slå ut väggen mellan tvättstugan och nuvarande lillbadrummet nere i källaren, samt införliva en liten "smatt" mellan badrummet och hallen där nere, där det inte är något annat än två garderober i ett litet prång. Då skulle man få ett rum med de ungefärliga måtten 4,50 * 400 cm och med 235 cm i takjöjd. Det är bara uppskattade mått, ska kolla ritningarna. Rummet är ju under marknivå eftersom det är på norrsidan huset, som ju lär i sutterräng, och det har liggande fönster uppåt bilparkeringen.

Skulle så sätta upp en innervägg av glasbetong eller liknande och gömma tvättmaskinen och tumlaren bakom. Resten skulle bli spa. Eller ha tvättinrättningen i den lilla smatten jag skrev om nyss kanske? Går ju att sätta igen dörröppningen ut i hallen! Hmm...


Saker jag vill ha:

1. Badkar - ett stort, helst för 2! Skulle vilja ha ett fristående mitt i rummet men vet inte om dte är praktiskt genomförbart med tanke på måtten i rummet. Skulle, om man inte skaffar ett sånt där snyggt med lejontassar,  för övrigt vilja kakla/stena in karet så att det blir enhetligt. Eller ha front i samma stil som möblemanget.

2. Ta in en eller ett par stora stenar från närområdet och lägga på golvet, plantera garderobsblommor eller annat lättskött grönt runtomkring och sedan kakla golvet runtom. Skulle bli snyggt att typ ställa vämeljus på eller så! Eller en schysst kandelaber...

3. Toalett i en sån där snygg cistern av trä som matchar övriga inredningen. Toan skulle gömmas bakom glasbetongvägg så att man kan Gå även om man inte är ensam. Inte för att jag är kräsen, men andra kanske är =)

4. Badrumsmöbler i mörkt, mörkt trä. Har tittat på serien Spirit från Hafa, den har snygga linjer.

5. Är GALEN i väggtegel! Bilden nedan säger allt! Tänk den, och så brunt kakel på golvet och i taket. Jag vill ha en GROTTA liksom!

6. Väggtext, men det går ju inte om väggarna är klädda med väggtegel. Möjligen att man har en liten bit fondvägg som är målad och som man kan måla om ibland med en kontrastfärg. På den skulle man ju kunna texta. Man kan skapa roliga texter som bl a kan användas för väggar i ett program som heter Wordle (tack, Alacs!).


Några inspirationsbilder över hur jag skulle vilja ha det:

Ett väggord jag skapade i Wordle med hjälp av sökresultatet av "Bad" i Wikipedia (ja jag vet, men antar att Wiki måste vara ganska safe när det gäller nåt så allmängiltigt som att bada, hehe...!) Skulle välja andra färger kanske, men ändå.




Spirit från Hafa badrum, i mörk ek



 


Mums.




Plask plask.


/E.

Kommentarer
Postat av: Johanna

Tack vännen för att du ställer upp. vad snyggt och fräscht förresten!

2008-10-07 @ 12:23:50
URL: http://decemberflikka.blogg.se/
Postat av: ekapek

visst är det underbart med Wordle ! måste vara bästa uppfiningen någonsin ! ;) Vad underbart fräscht det kommer att bli nere i källaren efter renoveringen ! kolla in aspenbadrum.se. Min bror jobbar där och har helt underbart vackra badrumsmöbler !

2008-10-07 @ 12:35:34
URL: http://ekapek.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0