Boing-oing-oing; Dagens boktips

Har kommit in i en bokslukarperiod igen, det där går VERKLIGEN upp och ned för mig! Måste liksom känna att jag har tid och möjlighet att läsa, annars finner jag inte ro till det. Man känner sig ju väldigt social också, när man ligger i sängen och läser hela kvällen och halva natten.

Jag läser helst:

¤ thriller
¤ deckare
¤ tantporr

Tycker Nora Roberts är toppen, för hon förenar alla tre ovanstående genrer! Hon har verkligen gått från typ Harlequin till jävlarihavetvilkenspännandeäckligpsykologiskdeckar-författare.

Tre bra Nora-böcker:

Livsfarlig utsikt

Reece Gilmore är den enda överlevande efter ett brutalt rån i Boston och nu är hon på väg västerut för att försöka lägga mardrömmar och panikattacker bakom sig. Hon slår sig ner i ett litet samhälle och tar jobb på en restaurang. När hon en dag vandrar uppe i bergen bevittnar hon genom kikaren ett mord. Polisen finkammar området men hittar inga spår överhuvudtaget. Och Reece verkar ju lite bräcklig, inte riktigt trovärdig. Men Reece vet att det finns en mördare i trakten. Och någon gör allt för att få henne att ge sig iväg från stan?

Flammande skyar

Det är isande vinter och norrskenet lyser upp den lilla staden Lunacy i Alaska. Här bor Meg Galloway, skicklig pilot som flyger förnödenheter, och ibland turistande bergsklättrare, hit. Till denna gudsförgätna håla kommer polisen Nate Burke för att försöka övervinna sin depression efter bäste vännens och kollegans död, något som han själv känner sig ansvarig för. Allt verkar lugnt och stillsamt ända tills några äventyrliga tonårspojkar försvinner i bergen. Det är rykande snöstorm när Nate tillsammans med Meg ger sig ut för att leta efter dem i hennes lilla röda flygplan. Pojkarna hittas välbehållna i en grotta - men här återfinns också det stelfrusna liket av en man med en isyxa i bröstet, en man som varit försvunnen i sexton år - Megs far.

Mördande hetta

Reena Hale var bara elva år då familjens italienska restaurang en augustinatt brann ner till grunden. Det visade sig vara ett pyromandåd och förövaren greps. När Reena betraktade brandmännens kamp formades hennes framtid. Men hon var inte den enda som den natten fascinerades av elden. Någon blev besatt av eld som ett verktyg att kontrollera, att hämnas. Flera år senare arbetar Reena som brandutredare och hon är mycket skicklig. Men hon har otur i kärlek. Hennes första pojkvän på college dog av sängrökning - det kom polisen fram till trots att Reena aldrig sett honom med en cigarett. En annan pojkvän omkom i en bilbrand. Nu har hon äntligen träffat en man att älska, en man som accepterar hennes farliga jobb och oregelbundna arbetstider Då börjar det komma obehagliga, hotfulla telefonsamtal. Reena försöker desperat att spåra ursprunget - och hon går rätt in i det värsta inferno hon någonsin mött.

Men så gillar jag lättsamma, romantiska komedier också. Häromdagen satte Nunnsan en bok i händerna på mig. Hon hade legat och skrattat hela natten - och det gjorde jag med, fast jag läste på dagtid men det är ju bara en petitess. Den känns, som jag sade till J, som att den tar vid där böckerna om Bridget Jones slutade - underbart! Det var den här, och jag läste den på fyra timmar...

Mina hemligheter

Tänk dig att någon skulle få reda på dina innersta tankar. En fullständig främling. En person som du sedan möter i ett annat sammanhang... Emma Corrigan är en helt vanlig tjej. Hon drömmer om att avancera på jobbet, få roligare arbetsuppgifter, högre lön och status. Och så har hon sina hemligheter. Hur hon blev av med oskulden, att hon förfalskat sitt mattebetyg och att hennes stringtrosor är väldigt obekväma. Inga uppgifter som hon vill dela med någon annan, men ödet vill annorlunda.

Jag föll som en fura för Sophie Kinsellas rappa, energiska sätt att skriva och hennes replikskiften ska vi inte ens gå in på!

Nu har jag börjat med den här, på engelska. Det är skitkul med språket, alla "Bloody hell!" och "Bollocks. Bollocks, bollocks." Den här ska jag LÄTT skicka till kusin Elin när jag är klar. Det här är hennes tekopp, skulle jag tro.




Lexi wakes up in a hospital bed after a car accident, thinking it's 2004 and she's a twenty-five-year old with crooked teeth and a disastrous love life. But, to her disbelief, she learns it's actually 2007 - she's twenty-eight, her teeth are straight, she's the boss of her department - and she's married! To a good-looking millionaire! How on earth did she land the dream life??! She can't believe her luck - especially when she sees her stunning new home. She's sure she'll have a fantastic marriage once she gets to know her husband again. He's drawn up a 'manual of our marriage', which should help. But as she learns more about her new self, chinks start to appear in the perfect life. All her old colleagues hate her. A rival is after her job. Then a dishevelled, sexy guy turns up...and lands a new bombshell. What happened to her? Will she ever remember? And what will happen if she does?

Skitspännande, kan knappt slita mig från den!

Bilder och referattexter från www.adlibris.se





/E

Kommentarer
Postat av: Ullis

Hejsan!



Hittade hit från Lindas sida. (Känner även igen dig från Skogstorpsskolan)



Tack för tipset på böcker (samma smak). Tyckte Nora Roberts Livsfarlig utsikt lät bra. Hade sån tur att jag hittade den i bokhyllan =) Nu kan jag inte lägga den i från mig!!!



Grattis till kommande bebben!

2009-04-26 @ 21:33:35
URL: http://ulrikajohansson.bloggagratis.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0