Snakebite

Igår kväll låg Mojsan på soffan och vilade. Hmm, tänker alla som känner henne. Ovanligt? Näppeligen.

Dock kom vi på att hon hade nog legat så mer eller mindre hela dagen. Jag hade dessutom råkat fläta till henne med en tumstock utan reaktion och DET får i normala fall inte förekomma - då blir hon synnerligen förnärmad och det låter sig visa i allehanda uttryck såsom sura pisk med svansen, förorättade blickar samt en MJAAAAAOOOOOU-serenad utan dess like. Något var alltså fel. Tittade till en gång till på henne och insåg att vänster baktass var totalt igensvälld. Den var jämntjock från knäleden och neråt. Ordet "huggorm" for rakt igenom mitt huvud, med tanke på svullnaden, men när jag kände genom tassen, vilket för övrigt var s å d ä r populärt, kände jag bara ett sår vilket var beläget på ovansidan av tassen. Misstänkte då istället att det är en krigsskada från ett av Mojsans alla neighbour fights. Jag ringde till veterinären (saker och ting händer alltid på jourtid, eller hur Ola? =) ) och pratade med henne. En timme senare satt kattstackaren och sjöng i sin transportbur på väg mot Hede och veterinär Helene. Hehe, kattkräket skulle bara vetat att hon var på väg att träffa hennes systers bane...

Här är veterinärbesöket i bilder.



Fått snarkknark. Natti. Zzzzzz....




Såret jag hittade på ovansidan av tassen... Pusade ganska ordentligt.




När tassen väl var rakad såg vi det. Det VAR orm! Två omisskänliga bitmärken med dryga centimetern emellan.




Usch. Luktade inte hallontårta... Veterinären förklarade att det såret inte var en yttre skada, utan en reaktion på svullnaden som bettet orsakade. Varet från infektionen hade helt sonika trängt upp och ut genom huden och orsakat en ruptur. Ajajaj, stackars kissen...


Så till det riktigt roliga - räkningen. Kalaset kostade som såhär:

Grundåtgärd sällskapsdjur - 468,56 kr
Stationsavgift - 245 kr
Bilavgift - 300 kr
Restidsavgift - 608,34 kr (men vi träffades ju på veterinärstationen? Fattar inget men ändå)
Nerkrökning - 234,28+20 kr för medicinen
Vätskedepå i nacken - 187,03+20 kr för koksaltet+13,50 för droppet
Behandling av såret - 94,50+10 kr för medlen
Smärtstillande+antibiotikaspruta - 94,50+30 kr för medicinen
Uppvakningsspruta - 10 kr
Krage - 17,28

Allt som allt landade kvällens lilla nöje på fina 2 956 kr. Det är så kul med djur.




/Matte


Kommentarer
Postat av: M

14900 betalade jag på Teckla för 1,5 år sedan. Hon älskar ju att äta. Spelar ingen roll vad. Sten var det denna gång vilket resulterade i akuten på djursjukhuset i Östersund 1 dygn. Roligt nu kanske men det var inte långt bort att jag skulle bli själv igen. Hade ju grott fast i magen. (Men vad gör man inte för dem man älskar)

2009-08-30 @ 18:12:42
Postat av: Camilla

Håller med föregående M.. Ja vad gör man inte för dom man älskar. Jag har haft en allergisk vovve i 8 år (japp, han var allergisk mot ca 15 olika "saker") och gick på mediciner och specialfoder. X antal veterinärbesök blev det genom åren. Herrgud jag vågar inte ens räkna ihop vad allt har kostat. Men han var värd vartenda öre. Men nu är han i hundhimlen :( Usch man ska inte ha djur, det är så förbaskat jobbigt den dagen man måste ta bort dom :( Men å andra sidan så ger dom ju en enormt mycket glädje den tiden man får tillsammans med dom. Hoppas Mojsan kryar på sig!

2009-08-30 @ 19:46:02
URL: http://camillamedc.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0