Utvecklingsperiod...

...är vi inne i nu. E har ju just fyllt fyra år och det känns som att denna periodens utbrott är ganska typiska (även of Alfvén & co skriver att man kan prata lika lite om en typisk fyraåring som en typisk trettiotvååring. Nåja.). Det har de senaste dagarna låtit ungefär såhär:

1.
- Får jag gå till M & A?
- Nej, vi ska snart äta, det är ingen idé att gå iväg!
- OM INTE JAG får gå till M & A så... äter jag ingen mat.
- Nähä.
(---)
- Det är ju inte jag som kommer ha ont i magen och vara hungrig sedan i så fall.

2.
- Mamma, kan du öka (ljudet på TV'n)?
- Nähä du, det behöver verkligen inte vara högre - vi hör ju vad Händige Manny säger alldeles utmärkt ända bort till köket!
- OM INTE JAG får ha högre ljud så... stänger jag AV!
- Jaha?
(---)
- Men jag blir ju inte ledsen om du stänger av ditt program, E! Det är ju du som inte får se då!?

3. I bilen:
- Jag vill höra Rompa mi (låt med D.D.E) igen.
- Men det vill INTE vi! Nu har vi hört den tre gånger på raken, vi kan väl höra en annan låt...?
- OM INTE JAG får lyssna på Rompa mi så... åker inte jag med hem.
- Jaså. Men vi sitter ju i bilen? Hur...?
(---)

Det är många utbrott av den här typen nu, många diskussioner om totalt onödiga saker! Man känner sig ju som Arga Mamman mer eller mindre flera gånger dagligen, inte ALLS kul!

Kul är det däremot att E även har börjat fundera mycket seriöst kring saker och deras uppkomst och -byggnad. Några frågor som kommit under de senaste dagarna:

Vad är det i bollar?
Vad är det i armen?
Vad är det i biltaket? Ovanför tyget? Och vad är det i bildörren?

Och den fenomenala spekulationen härom natten när E upptäckte att jag hängt upp nya gardiner, med medaljongmönstrat i svart på vitt:

- Vad är det på gardinen?
- Tja... blommor kanske man kan säga.
- Det var lite märkligt (!). Jag tycker det borde vara hundar.

Samt, haha, för ett par dagar sedan då P försökte tämja Hylsa med blicken:

- Vad gör du, pappa?
- Jag tränar med Hylsa. Men jag tror att hon bara stirrar ut mig.
- Jahaa. Hon kanske skulle prova att SKÄLLA ut dig!



/Arga mamman som allt som oftast brister ut i gapskratt trots allt

Kommentarer
Postat av: ekan

haha jisses vad jag känner igen oss! det brukar ju faktiskt vara så att man blir arg samtidigt som man inte kan annat än skratta! visst är dom underbara! pusss

2009-06-11 @ 21:51:36
URL: http://ekapek.blogg.se/
Postat av: Rosita

Det är roligt nästan jämt.

2009-06-16 @ 23:26:18
URL: http://www.hedeinfo.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0