Stora planer för en liten skrubb...

Vi har inte en hall hemma, vi har fanimej en korridor. Den delar av övervåningen i två halvor: den södra, som är kombinerat kök och vardagsrum, och den norra där Emmas rum, gäst/lekrummet, badrummet samt vårt sovrum ligger i fil (som det heter i SvD's bostadsannonser). Korridoren slutar i en liten skrubb för vilken det finns stora planer. Det ska bli min walk in closet. Den ska vara praktisk. Den ska vara liten men voluminös.Där ska vara garderober med plats för både kläder och alla skor. Där ska vara en stoooooor spegel. Där ska vara rosa, vitt och guld. Och blommor (fast fusk för jag kan inte tänka mig att något kommer kunna växa där inne). Det ska vara en hårt arbetande kvinnas privata lilla fristad och hemligstans. Det blir mammas lilla vrå. Kanske ska ha en hasp på insidan... 

Garderob
Garderoben kommer att vara vit. Jag ska köpa Pax på IKEA, och jag har med hjälp av det fenomenala designprogrammet som går att tanka ner från IKEAs hemsida ritat upp hur min WIC ska se ut. Bilderma ligger bifogade här nedan. Det lilla väggskåpet hänger en bit över golvet för att underlätta städning och för att komma upp i bekväm höjd. På stora klädskåpet vill jag ha skjutdörrar. Först hade jag tänkt att ha ett öppet skåp men det blir prydligt och inte lika dammsamlande med dörrarna tror jag.


image26

image27




image28


Tapeter
Givetvis ska det lilla rummet tapetseras. Jag kommer även tapetsera sidorna av garderoben och väggskåpet för lite enhetlighet. Jag har fastnat för Gaston 736-22 som kommer från Sandberg och som jag hittade hos Tapetorama. Den ser ut så här:

image14          image15

Möjligen skulle jag vilja dryfta mig till att säga att den inte riktigt är så rosa som jag skulle vilja. Därför har jag bestämt mig för att även ta ett prov på denna, också den från Sandberg, som heter Ranold 732-29:

image21          image22


Spegel, spegel på väggen där...
Spegeln jag har hittat är guldfärgad och skänker den känsla av elegans och lyx jag vill komma åt i garderoben. Tänk Sex and the city och Desperate Housewives. Jag hittade snygga Levanger hos IKEA och den är så finurlig att man kan svänga den. Hänger man upp två eller ännu hellre tre stycken bredvid varandra kan man se sig själv ur flera vinklar. Praktiskt eller vedervärdigt? Har inte bestämt mig ännu.

image16



Belysning
Jag kommer dels att ha belysning över garderoberna, jag kommer att placera möbelbelysning på "taken" av garderobsskåpen, dels ha taklampa. För att spela vidare på lyxkänslan i den förgyllda spegeln tänker jag mig en kristallkrona. Jag hittade denna på Ellos (tänk, vad man kan hitta saker där man minst förväntar sig dem!) och tycker att den ackompanjerar spegeln så himla bra!

image17


Golv

Idag ligger samma linoleummatta i alla rum, det är fuskklinker i blek aprikos med lite glitter (!). Tanken är att hallen (eller, ja, korridoren...) ska få klinker eller stengolv med golvvärme under. I min WIC skulle kanske ett trägolv passa bäst så jag har funderat på någon sorts klickgolv som man kan lägga själv. Skulle vara nice med ett ganska mörkt trä till det rosa i tapeten.


Framtiden får utvisa om det blir någon walk in closet á la americana för min del. Drömma kan man ju! Kram, Elli



Kommentarer
Postat av: alacs

Kristallkrona i garderoben - helt rätt!!!!

2008-04-17 @ 19:54:19
URL: http://alacs.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0