Fototriss vecka 17: Sten

Är något sen med den gångna veckans triss, tema STEN, men här är mina bidrag iallafall:


1. Prästgårdsstenen i Funäsdalen
Denna sten väger 23 ton, och låg ända tills en natt 1967 på de högre höjderna av funäsdalsberget. Av oklar anledning lossade den dock och kom brakande nedåt med en kolossal fart. Den brakade rakt in i prästgårdens sovrum, men som genom ett mirakel klarade sig såväl prästen och hans hustru samt hans glasögon som låg på sängbordet. Av återstoden av sovrummet återstod bara bråte. Lilla E i förgrunden ska illustrera storleken på klumpen.




2. Litet vattenfall med sten i
som jag spankulerade förbi när vi var uppe och kollade av jaktmarkerna i förra veckan.




3. Landskapsgränsstenmonument (det är roligt med svenska...)
Längs väg 55 kör man över landskapsgränsen mellan Sörmland och Västmanland. Jag åkte egentligen ut för att ta kort på denna i tron om att det var en milsten, men det var det ju inte när man kom nära inpå. Dock är ju monumentet byggt av sten så jag tyckte bilden kvalade in ändå.







/Elli

Kommentarer
Postat av: Johanna

I huset som syns i bakgrunden av den stora stenen i Funäs, där bor Mamma nu=)

2009-05-03 @ 15:55:43
URL: http://decemberflikka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0