Fototriss vecka 21: Baksidor

Temat för veckans fototriss är BAKSIDOR.

Jag satt och körde bil till och från Storhogna häromdagen, och det slog mig att i maj månad är Härjedalen och Jämtland egentligen inget annat än en enda stor baksida, iallafall inte när man ser turistområdena. Således kommer veckans fototriss från min sida att vara lite mer journalistisk i sin skrud.

Snön är borta, och turisterna med den. Kvar står bara ruiner av det som varit, som om en nukleär bomb har briserat och allt blåsts bort, dött eller helt enkelt vaporiserats. Det kanske mest spektakulära med alltihop finner man när man kommer upp i de lite finare områdena (typ Skalsterrassen där inte ett fritidshus säljs för under 3 miljoner. De små husen): på vintern är där höööga, fluffiga snöhögar och det är riktigt Jenny Nyström-romantiskt. Man undrar vad ägarna skulle säga om de visste att under de flesta högarna gömmer sig grusvallar, cementblandare, lastpallar och/eller byggavfall. Det ser för jäkligt ut helt enkelt!

Av någon anledning dör hela bygden ut efter att skidområdena stänger för säsongen. Inte ens pizzeriorna håller öppet i maj och juni! Slå upp något av följande ord i nationalencyklopedien; dyster, enslig, tom, öde (lämnad åt sitt-), övergiven; så är sannolikheten ganska stor att någon av mina bilder finns med. Här är de tre mest talande:


1. Storhogna, med skiduthyrningen och skidskolehuset samt några av nedfarterna



2. Vemdalsskalet/Hovdebanan



3. Vemdalsskalet/Skalspasset





/Elli


Kommentarer
Postat av: Majsan

Kikar in på Dina härliga baksidor. Bild 1 fastnade jag för.. :)

2009-05-20 @ 20:23:27
URL: http://chattens.se/?p=174

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0